månadsarkiv: juli 2014

Laholm 6 dagars

Solnedgång vid Mellbystrand

Åkte ner till Halmstad på lördagen för att kunna starta på söndagens etapp utav Laholms 6 dagars. Sov på Hotel i Halmstad och på morgonen gav vi oss av till starten. Lite spänd över hur många cyklister det skulle vara och vilket tempo de skulle hålla. Starten var kl 09:00 och det var redan varmt i luften. Fick syn på ett bekant ansikte som jag inte träffat på länge och det var Jörgen som skulle cykla dagens etapp. Jag prickade av mig och ställde mig i startfållan och inväntade starten. När starten gick rullade vi gemensamt bakom följebilen ut ur Laholm. Det rullade på ganska bra och efter ett tag släppte vi tät gruppen och tog ett eget tempo med andra cyklister. Det var trevlig cykling fram till första kontrollen där jag stannade och fyllde vatten. Jörgen stannade också men de andra cyklade på så vi tappade gruppen och blev själva mellan första och andra depån. Men just innan andra depån såg vi skymtar av gruppen framför oss och hann fram till pannkaksdepån innan de rullade ut därifrån. Så det blev ett behagligt tempo hem till Laholm.

De andra dagarna kördes i behagligt tempo förutom bergsetappen som var tuff för undertecknad i värmen och kanske med lite för mycket kroppsvikt…..
Hade ändå ganska bra drag på platten och nedför samt sista dagens sträcka från sista depån till Laholm fick man tryckt lite extra och det var riktigt roligt att agera draglok en stund.

Om möjligheten finns försöker jag nog boka in nästa år också skulle sitta fint med lika bra väder som i år….. 🙂

En trevlig tur ……

Mot Jörlanda

Träffade på Mikael O på Cykel City när jag var där och handlade igår. Vi pratade om att kanske försöka få ihop en runda tillsammans och det redan idag. Vi hördes av under kvällen och Lasse skulle också med så då blev vi tre. Gick upp och käkade och tittade ut, vädret såg väl inte direkt lockande ut men det regnade inte i alla fall. Rullade bakvägen ner mot Sibyllan och var där vid 9:30 tiden som avtalat. Lasse ringde mig och undrade var jag höll hus, han hade rullat förbi mig och fick vända ner mot Sibyllan igen. Precis när jag lagt på dök Mikael upp och himlen såg allt annat en ljus ut när man tittade mot stan. Vi pratade oss samman och styrde mot Ellesbovägen vi fick igång ett bra tempo och det var väl för att Mikael var med för första gången kanske. Det höll i sig tills vi vek av vid Solberga kyrka. Sen blev det ett härligt tjöt tempo nästan hela vägen hem till Kärra. Det var ju förstås två som var tvungna att sprätta till uppför oxhagsvägen……..
Tack för sällskapet hoppas det blir fler turer tillsammans

Hade ju gopron med under rundan så jag la in den här med 😉 dock inget ljud……

Kränkt var bara förnamnet……..

Tänkte att jag skulle försöka hänga med Aktivitus på ett onsdagspass. Jag visste ju att om man inte orkar hänga med så får man ju ta sig hem efter egen maskin och hade med det i beräkningen. När jag rullade hemifrån till Ericsson i den härliga värmen. Väl framme vid Ericsson såg jag att man även hade spärrat av parkeringens infart med stenar och detta är väl troligtvis för asfaltsläggarna.

De samlades en hel del cyklister och Patrik berättade att sträckan idag var delar utav Nationaldagsloppet i bakvänd riktning. Det är ju en hel del backar där så jag räknade med att bli från åkt efterhand. Vi cyklade samlade till Mölnlycke och delade upp oss i tre lagtempolag för att rulla mot Landvetter. Det gick väl sådär, tror vi var 8 st i sista gruppen där Marcus Johansson försökte få ordning på gruppen. Tog mina förningar framtill Landvetter och tyckte väl att det hade gått lite ryckigt. Patrik sa nu att det blev ett längre tempolopp mot Hindås och här blev det lika ryckigt så jag la mig på rulle efter ett tag. När vi sedan rullade ut efter T-korsningen mot Hindås blev det lite för tufft för mig och jag tog mitt egna tempo till samlingen där de andra stod.

Här skulle jag nog bara varit tyst egentligen och inte påtalat att man kanske skulle hjälpa de som var sämre med att försöka få ordning på gruppen och lära varandra hur det bör cyklas kanske, hoppas du inte tog illa upp Patrik. Jag hade funderingar på att rulla tillbaka över Öjersjö här men eftersom Patrik sa att han gick ner till denna gruppen valde jag att följa med. Det höll en bit in på Ödenäsvägen men sen tog krafterna slut och uppförsbackarna är ju inte min styrka precis så jag fick släppa gruppen. Men det gick betydligt bättre denna sträckan.

När de andra hade stannat vid Ödenäs så rullade jag bara förbi eftersom det troligtvis skulle vara ifatt ganska snabbt. Gariel kom med två eller tre på rullen efter ett tag och jag försökte hänga på nerför mot 11% backen. Här trampade jag ut rejält och fick bra fart på cykeln utför, visste ju dock att det kommer en uppförsbacke strax…..

Fick tagit mitt tempo igen och tog mig sakt men säkert upp. Väl uppe på krönet körde en cyklist förbi mig och jag tog rulle i utförskörningen mot Hemsjö. Trampade på rätt bra här med och visste att det blev segt upp mot Tolleredstoppen. Här ködre alla som var kvar förbi mig och stod samlade på toppen där det blev en liten andningspaus. Därefter rullade hela gruppen gemensamt mot Lerum. Riktigt roligt att ligga i en storgrupp och åka med ett tag, började få brist på vatten så jag bestämde mig för att avvika från gruppen vid Knavrabron och rullade mot Lerumsbrandstation. Här fyllde jag flaskorna och fick lite förnyade krafter. Rullade ut på cykelbanan och här kom plötsligt Gabriel rullandes på vägen så vi fick lite sällskap till Vattenpalatset där våra vägar gick åt olika håll. Det gick lugnt resten hem över Olofstorp och längst cykelbanan mot Angered. Väl hemma var man rejält trött och sliten, om det blir ett till försök att utmana sig själv att hänga med de snabba cyklisterna får vi se…….

Ett varmt pass med trevligt sällskap ….

Läste att Viktor bjöd in till ett lugnt distanspass på lördagsmorgonen. Så undertecknad tog en stabil frukost och rullade glatt iväg på morgonen till Kungälvsparken för att försöka hänga med i det lugna tempot förutm när de skulle köra ett Strava segment på Diserödstempot. Vi rullade iväg och de var en blandad skara med tempocyklar och racercyklar. Innan Diseröd stannade vi och jag fick syn på en cyklist som vek av uppmot kyrkan och var bara tvungen och cykla ikapp han och hälsa snabbt. Det var ingen mindre en Stefan Vester….. Sen rullade jag och Lars i tvåpars tempo mot Västerlanda. En härlig temposträcka när man har medvind men idag var det lite tråkigare med sidanmot, så det blev nog inga rekord på stravat där inte. Sen cyklade vi uppmot Uckleum och här fick Gabriel tyvärr punka på bakdäcket men det lagades och han rullade sen lite snabbare mot Kungälv tätt följd av annan tempocyklist. Vi andra samlade ihop oss och tog en fika i Rollsbo där det blev lite härligt cykelsnack med Fidde och de andra. Tack för trevligt sällskap som alltid 🙂